مهندس فرجی : 09380777108
نهال برتر
نهال کیوی قرمز ۴ ساله مشخصات به همراه آموزش کاشت

نهال کیوی قرمز

کیوی قرمز یکی از مهم ترین مواردش شروع باردهی آن است.  یک نوع میوه است که در چند سال اخیر محبوبیت خاصی پیدا کرده است. این نوع کیوی دارای رنگ سرخ زیبایی است و به دلیل خواص خاصی که دارد، بسیار با ارزش است. باردهی در سال‌های اول نرمال  است ولی پس از عبور از این مرحله، میزان باردهی افزایش می‌یابد و در سال‌های بعدی، در اوج بهره وری قرار می‌گیرد. به طور کلی، برای شروع باردهی نهال  باید به مراقبت‌های لازم همچون آبیاری مناسب و کوددهی به‌موقع پرداخت.

زمان کاشت نهال کیوی قرمز

برای کاشت نهال کیوی قرمز باید با دقت به مواردی از قبیل زمان مناسب کاشت، خاک مناسب و شرایط آب و هوایی توجه کرد. زمان مناسب کاشت نهال  در فصل بهار است و بهتر است در اواخر فروردین ماه اقدام به کاشت نمود. برای کاشت این نوع نهال باید خاکی انتخاب گردد که از حیث پوکی، زهکشی مناسب و بافت لایت تا متوسط باشد. لازم به ذکر است که در کاشت  بیشتر باید به حفظ سلامت نهال و مقاومت آن در برابر بیماری ها و آفات مختلف توجه کرد. از طرفی  نسبت به تغییرات دمایی حساس است، بنابراین طی ماه های سرد سال باید از چهارچوب‌ها و تجهیزات گرمایشی جهت حفاظت از نهال‌ها استفاده نمود. در کل، زمان مناسب برای کاشت نهال کیوی قرمز، زمانی است

که شرایط به گونه ای باشد که بتواند رشد و تکامل بهتری را برای نهال فراهم کند و باعث حفظ سلامت و بقای آن شود. درضمن برای داشتن محصول باکیفیت و مطلوب بیشتر باید از آبیاری مناسب، کود دهی به موقع و کنترل آفات و بیماری‌ها استفاده کرد.

نهال کیوی قرمز

میزان محصول نهال کیوی قرمز

برای تولید محصول بهینه کیوی قرمز باید به برخی موارد توجه داشت. محصول نهال  با توجه به شرایط آب و هوایی، کیفیت آب آبیاری، نوع خاک و روش کاشت بیش از ۳۰ تن در هکتار می‌باشد. با این حال، با رعایت اصول و دقت در فرآیندهای کاشت، این میزان می‌تواند حداکثر تا ۵۰ تن در هکتار افزایش یابد. نهال های کیوی بعد از کاشت حدود ۶ تا ۷ سال زمان نیاز دارند تا به رشد کامل برسند و محصول قابل برداشت تولید کنند.

همچنین میوه هایی  مانند سیب خونی و پرتقال خونی میباشد و میوه خاصی مباشد

تاریخچه

نهال کیوی قرمز، نوعی از کیوی هست که اصالت آن به کشور چین باز می‌گردد. خلف سلف خود کیوی سبز، کیوی قرمز در اواسط قرن ۲۰ میلادی توسط دانشمندان کشاورزی چینی به طور تصادفی کشف شد. بیشترین تولید کیوی قرمز هم اکنون در کشور هایی نظیر چین، نیوزیلند و ایتالیا صورت می‌گیرد. در ایران نیز این میوه با ارزش از سال ۹۵ به صورت جدی کشت می‌شود و با استقبال بسیاری از سوی بازار مواجه شده است.

فاصله کاشت

فاصله کاشت بین نهال های کیوی قرمز باید بطوری تنظیم شود که به چرخش هوا و نور خورشید کمک کند. در کیوی‌های قرمز این فاصله بین نهال‌ها باید حدود ۴ تا ۵ متر باشد. در کاشت دیم فاصله نهال های کیوی قرمز باید بین ۵ الی ۶ متر باشد که در طی رشد نهال در سال های بعد این فاصله به ۸ الی ۹ متر افزایش می‌یابد. با توجه به آب و هوایی که در آن کاشت صورت می‌گیرد، فاصله نهال ها و اینکه کاشت به صورت دیم یا آبی صورت می‌پذیرد می‌تواند متفاوت باشد.

عکس نهال کیوی قرمز

آبیاری نهال

آبیاری منظم و مدیریت آب خاک یکی از عوامل مهم در پرورش کیوی قرمز است. و به خاک‌هایی که دارای درجه اسیدی مناسب هستند نیاز دارد، لذا برای تامین این نیاز باید به آبیاری منظم این نهال‌ها پرداخت. در صورت کم‌آبی، آبیاری باید به گونه‌ای باشد که رطوبت خاک در سطح عمقی به منظور رشد ریشه‌ها حفظ شود. در فصل رشد، بهتر است کیوی را با فاصله‌های زمانی و با مقدار آب متوسط آبیاری کرد تا خاک مورد استفاده از آب لازم برای رشد نهال‌ها برخوردار شود.

خاک مناسب نهال کیوی قرمز

خاک مناسب برای کشت نهال  باید با فربهی مناسب، دارای زهکشی خوب و غنی‌شده با مواد آلی باشد. در خاک‌های سنگین و رسی، ریزش برگ‌ها و مرگ نهال ممکن است افزایش یابد. خاک مناسب برای کشت کیوی قرمز باید با pH بین ۵٫۵ تا ۶٫۵، رطوبت مناسب، و دارای درجه حرارت مناسب باشد. اگر خاک دارای مقدار زیادی مواد آلی است، آنگاه ریشه‌های کیوی  می‌توانند به راحتی فراهم شوند و رشد کنند. علاوه بر این، خاک باید دارای مقدار مناسبی از عناصر غذایی برای مصرف گیاه باشد. بنابراین، علاوه بر تهیه خاک مناسب، باید به همزمانی آبیاری و تامین عناصر غذایی مورد نیاز نیز نگاه داشت.

ارسال نظر جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد سردبیر