مهندس فرجی : 09380777108
نهال برتر
خرید نهال گردو پکان پیوندی با اصالت و مجوز جهاد کشاورزی

درخت گردو پکان

این درخت از خانوادهٔ درختان تخمی با نام علمی Carya illinoinensis می‌باشد. گردو پکان در باغ‌ها و مزارع برای میوه آن کشت می‌شود. درخت  پرورشی حدود ۲۵ تا ۵۰ متر قد می‌رسد و برگ‌های آن بزرگ و با شکل مستطیلی و با لبه دندانه‌دار هستند. میوه آن مخروطی شکل بوده و دارای پوسته خارجی سبز قهوه‌ای است که در زمان بلوغ میوه به رنگ قهوه‌ای تاریک تغییر می‌یابد.

نهال‌های گردو پکان از بذر یا از پیوند جوان به دست می‌آیند. در سال اول، ارتفاع نهال‌ها عموماً حدود ۳ تا ۶ فوت (حدود ۱ تا ۲ متر) می‌رسد. برای کاشت نهال ، باید به فاصله کافی از سایر درختان و ساختمان‌ها (حداقل ۲۰ فوت) محلی را انتخاب کرد تا درخت بتواند رشد کند.

عنوان اطلاعات
میزان بار ۷۰ کیلو
نیاز آبیاری هفته ای یکبار
زمان کاشت اسفند ماه
فصل برداشت مهر ماه
آب و هوای مناسب کاشت معتدل
شروع سال باردهی سال سوم

نهال گردو پکان

نهال گردو پکان پیوندی

پیوند نهال‌های گردو پکان باعث می‌شود تا میوه‌دهی زودتر و کیفیت بهتری داشته باشند. پیوند درختان گردو پکان اغلب در بهار انجام می‌شود، زمانی که گرمای خاک حدود ۲۰ درجه سانتی گراد باشد. برای پیوند کردن، نخلستان لازم است که حداقل در سن ۲ تا ۴ سال بوده و قطر تنه آن حداقل ۲ سانتی‌متر باشد. شاخه پیوند باید از یک درخت میوه‌ده با کیفیت برداشت شود. پیوند درختان گردو باعث بهبود محصولات و افزایش سرعت رشد درخت می‌شود. و پوست آن نیمه کاغذی میباشد گردو فرنور نیز نسخه پیوندی آن جواب دهی خوبی را دارد که میتوانید اطلاعات آن را کامل مطالعه کنید .

هرس نهال گردو پکان:

هرس کردن یکی از فعالیت‌های مهم در باغداری است که به منظور بهبود ایستادگی و مقاومت درخت گردو پکان در برابر برف و باد، ایجاد فضا برای رشد افقی شاخه‌ها، افزایش تعداد شاخه‌های میوه‌ده و سهولت در برداشت میوه به‌کار گرفته می‌شود. در این روند، شروع به هرس کردن نهال در ۲ تا ۳ سالگی اش می‌شود. در ابتدا، نهال باید تا ارتفاع ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر هرس شود تا درک بلند باقی بماند و هرس بالای آن باعث می‌شود تا نهال  قوی تر شود. باید دقت داشت که هرس به عنوان اقدامی اصلاحی و رشد دهنده در نظر گرفته شود، نه به عنوان فعالیتی که باعث آسیب به نهال می‌شود.

گرده افشان نهال گردو پکان:

گردو پکان، درختی دوزیست‌بومی است و این یعنی برای باروری و تشکیل میوه باید گرده مربوط به گل‌های مرد توسط باد به گل‌های زن منتقل شود. هتروگامی یا تفاوت زمان‌بندی گرده افشانی گل‌های مرد و زن باعث می‌شود که نیاز به وجود بیش از یک نهال گردو پکان در باغچه وجود داشته باشد تا میزان میوه‌دهی بهینه شود. به عبارت دیگر، باید دو یا چند درخت از ارقام مختلف با بازه‌های زمانی گرده افشانی متفاوت کاشت شود تا با توجه به تفاوت زمانی گرده افشانی، از باروری آن‌ها استفاده شود. این فرآیند از بیولوژی گل های نهال  و نیاز به گرده افشانی برای تولید میوه است. در حقیقت، برای بهبود تشکیل میوه و کیفیت آن، باید به فرآیند گرده افشانی توجه کافی شود. در نهایت نیز، مدیریت درست باغ به منظور بهبود بهره‌وری از باد برای انتقال گرده از ضروریات این مرحله محسوب می‌شود.

عکس محصول گردو پکان

شکل گردوی پکان

گردوی پکان یا همان گردوی ایرانی از جمله میوه‌های خوشمزه و مقوی است که در بسیاری از مناطق کشور ما به‌خصوص استان‌های زاگرسی برداشت می‌شود. گردوی پکان که می‌توان به آن رودخانه گردو نیز اشاره کرد، دارای طعمی خاص و عطری خوش می‌باشد. این میوه با سایر گردوها از جمله گردوی آمریکایی (جوگلانس رگیا) فرق دارد و شکل آن بیشتر به شکل یک باقلا شبیه است. در مقایسه با گردوهای دیگر، پوست خارجی گردوی پکان نرم‌تر و پوست داخلی آن نازک‌تر است.

ارتفاع درخت گردو پکان

درخت گردوی پکان یکی از بلندترین درختان گردو محسوب می‌شود. این درخت می‌تواند تا ارتفاع ۲۵ متر هم برسد. برگ‌های درخت گردوی پکان به‌صورت جفت و جور با طول برگ‌های زیرین حدود ۷ تا ۱۲ سانتی‌متر و برگ‌های بالایی حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر هستند.

نیاز سرمایی درخت  گردو پکان

درخت گردو برای رشد کامل به سرمایی نیاز دارد که در فصل زمستان ارائه می‌شود. این سرما به‌دلیل استراحت زمستانی میوه لازم است، چرا که در اثر سرمای زمستان، متابولیسم گیاه کند می‌شود و باعث می‌شود تا در فصل بهار، درخت با انرژی زیادی وارد فصل برداشت شود. برای رشد مرغوب، درخت گردوی پکان به حداقل ۱۰۰ روز با سرمای یخبندان (زیر ۷ درجه سانتی گراد) در سال نیاز دارد.

نحوه خرید نهال گردو پکان

وزن گردو پکان

گردو پکان یکی از محصولات ارزشمند و خوش طعم کشاورزی است که از نظر ارزش غذایی و خواص درمانی بی نظیر است. وزن چرخه گردو پکان در حدود ۱٫۵ گرم است که ۵۰% آن را هسته و ۵۰% دیگر را پوست می‌سازد. هسته گردو پکان دارای چربی‌های غیر اشباع، پروتئین، فیبر، املاح معدنی و ویتامین‌های گروه B است که می تواند به بهبود قابلیت های مغزی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند.

شروع باردهی درخت گردو پکان

درخت گردو پکان یک درخت بومی از شمال آمریکا است که در ارتفاعات کم و اقلیم‌های معتدل تا گرم رشد می‌کند. دوره باردهی درخت گردو پکان در حدود ۵ تا ۷ سال پس از کاشت است و بسته به رقم، محیط و شرایط رشد، می‌تواند بین ۲۰ تا ۵۰ سال بار می‌دهد. برداشت  در پاییز انجام می‌شود و با توجه به میزان باردهی، محصول حاصل از هر درخت می‌تواند بین ۱۰ تا ۵۰ کیلوگرم در سال باشد. باتوجه به اینکه درخت گردو پکان نیاز به آب کمی دارد و به خوبی به خشکسالی مقاومت می‌کند، این گیاه یک گزینه عالی برای کشاورزی در مناطقی است که منابع آب کمی دارند.  همچنین به دلیل داشتن هسته بزرگ و خوشمزه، به عنوان یکی از محصولات پرخرد کشاورزی محسوب می‌شود.

باردهی گردو پکان

ارسال نظر جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد سردبیر